حکمت طلب نصرت و یاری
خداوند از بندگان (اِنْ تَنْصُرُوا الله یَنْصُرْکُمْ وَ
یُثَـبِّتْ اَقْدامَکُمْ)
1.
امتحان
2.
خداوند متعال از فیض دیگران غنی و بی نیاز است پس برای اینکه بندگان قابلیت و لیاقت پیدا نموده و مورد
عنایت و فضل و مرحمت کامل و مخصوص او شود یاری
کردن لازم است
دو امری که مؤمن باید
در یاری خداوند ملاحظه کند
1.
جلالت و عظمت شأن نبی اکرم ، و مزد و پاداش این رسالت عظمی را جز
محبّت در حقّ ذوی القربای خود طلب نفرموده
2.
هرگاه مولا و اربابی نسبت به بنده خود و یا پدری نسبت به فرزند خود نعمتهائی از
باب لطف عنایت نماید که مورد غبطه دیگران واقع شود آن بنده و یا آن
فرزند نه تنها آن نعمتها را در راه
نافرمانی مولای خود صرف نمی کند بلکه سعی خود رابه کار خواهد بست تا به
گونه ای از آن بهره بردای نماید که رضایت
مولا درآن باشد ، و همه این نِعَم به برکت و یمن وجود مبارک حضرت رسول و اهلبیت
طاهرینش (علیهم السلام) بوده ، هم از نظر ظاهری و هم از نظر باطنی
ترک شکر بی نهایت قبیح و مذموم می باشد و می
فرماید : ( لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاََزیدَنَّکُمْ)
پس مهمّ ترین چیز
برای بندگان ; اداء شکر آن نعمت بزرگ الهی است ، البته به وجهی که خداوند متعال
معیّن و مقرّر فرموده ; و
آن مودّت نسبت به ذوی القربای آنحضرت (صلی الله علیه وآله)است
در این چند ورقه کیفیاتی که به آنها عنوان نصرت
و مودّت تحقّق پیدا می کند ذکرمیشود
باب اوّل بیان کیفیّت حصول نصرت الهی مشتمل بر سه فصل
است : فصل اوّل :در بیان احادیث وارده در فضل نصرت و یاری ائمّه أطهار (علیهم
السلام). فصل دوّم :دربیان روشهای نصرت و یاری امام زمان (علیه السلام)در امر دین
. فصل سوّم :در بیان طریقه های نصرت و یاری حضرت صاحب الأمر(علیه السلام) ، در آن
جهت که راجع به خود ایشان است ، گر چه در واقع برگشت آنهم به یاری در امر دین می
شود . باب دوّم که مطالب ان در رساله خطی موجود
نیامده
در بیان اخبار وارده
در اهمیّت و فضیلت نصرت و یاری ائمّه اطهار (علیهم السلام)
1رسول اکرم (صلی الله
علیه وآله) به امیرالمؤمنین (علیه
السلام)فرمود : « به تحقیق که مَثَل شما مثَل سوره( قُلْ هُوَ الله اَحَد) می باشد
، پس بدرستیکه شأن او چنین است که هر کس یک مرتبه آن را بخواند ، مثل آن است که یک
سوّم قرآن را قرائت کرده است ، و هر کس دو مرتبه بخواند ; مانند آن است که دو سوّم
قرآن را قرائت کرده است ، و هر کس آن را سه مرتبه بخواند ، مانند آن است که تمام
قرآن را قرائت کرده باشد. همچنین هرکس شما را با قلب خود دوست بدارد از برای او
مثل ثواب یک سوّم اعمال همه بندگان است ، و هر کس شمارا به قلب خود دوست داشته و
به زبانش یاری کند از برای او مثل ثواب دو سوّم اعمال بندگان است ،و هرکس شمارا به
قلبش دوست داشته و به زبان و دست یاری کند ، از برای او مثل ثواب همه اعمال بندگان
است
2 خداوندجلّ شأنه فرموده : محبوبترین خلق
نزد من کسانی هستند که حقّ مرا بر پا داشته اند ، و افضل و اکرم آنان نزد من ;
محمّد(صلی الله علیه وآله)است که سیّد و آقای خلائق است ، و بعد از او افضل و اکرم
آنها نزد من علیّ (علیه السلام)برادر مصطفی ; مرتضی است ، سپس بعد از او کسانی که
امام بر حقّ هستند ، آنهائی که بر پا دارنده قسط هستند ، و افضل آنها بعد از ایشان
کسانی هستند که آنها را برای حقّشان یاری می کنند ، و محبوبترین خلق نزد من بعد از
این یاری کنندگان ; کسانی هستند که آنها را دوست دارند و دشمنان آنها را دشمن می
دارند و هر چند یاری نکنند
3.حضرت امام حسن(علیه
السلام)فرمود : هر کس ما را با قلب خودش دوست داشته و با دست و زبانش یاری کند ،
او در غرفه های بهشتی که ما در آن ساکنیم با ما خواهد بود ، و هر کس مارا با قلب
خود دوست داشته و با زبانش یاری کند ، پس او در بهشت یک درجه پائین تر از مقام ما
جای دارد ، و هرکس مارا با قلب خود دوست داشته و دست و زبانش را از ظلم بر ما باز
دارد ، پس او در بهشت خواهد بود